top of page

ללמוד שפה בדרך שלך בבית ספר עצמון נוף הגליל

אמה רק, מורה ורכזת תכנית השפה בביה"ס עצמון, חברה בקיבוץ משעול, הקיבוץ העירוני בנוף הגליל, עלתה לארץ בילדותה, מספרת על פיתוח פדגוגיה ייחודית שנותנת מענה לאתגרי שפה בבית ספר שתלמידיו דוברי שפות רבות, ומלווה יד ביד כל ילד בדרכו האישית.

"תמונה זו שנראית רגילה ושגרתית של שיעור רגיל, בו הילדים והילדות יושבים לומדים ועובדים, מסתירה בתוכה הרבה יותר מזה. תמונה זו ממחישה את אחת מגאוות בית הספר שלנו! בתוך התמונה מסתתרת דרך שלמה ותהליך ארוך של יצירה והתמקצעות בתחום הלמידה הדיפרנציאלית.

כצוות, עשינו בחירה חשובה מאין כמותה, שנבעה מתהליך התבוננות בצרכי התלמידי ולמידה משותפת כצוות. החלטנו להניח את תחום השפה בקדמת העדיפויות בבית ספרנו. הבנו, בבית ספר ייחודי כמו שלנו, שזכה לאגד בתוכו ערב רב של צבעים, גוונים, תרבויות, מסורות, דתות ושפות, חשוב שניתן את הדעת על לימודי השפה בכל תחומיה השונים קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור.

בבית ספרינו, מרבית התלמידים והתלמידות מדברים לפחות בשתי שפות. עבור חלק גדול מהתלמידים והתלמידות בבית ספרינו, העברית אינה שפת האם. המצב זה צריך להתאים את תהליך לימוד השפה. כדי שהילדים והילדות יצליחו להתקדם ולהתפתח בתחום השפתי אנחנו חייבות לאפשר מענה מגוון לצרכים הקיימים. אנחנו צריכות לעבוד על הרחבת אוצר המילים, על בתרגול וחיזוק שטף ומיומנויות הקריאה ועוד...

כל ילד וילדה זקוקים לתוכנית אישית משלו ובהתאם לכך גם ללמידה שמותאמת לו באופן מיטבי.

עבורנו, המורות, זוהי משימה לא פשוטה, אך היא חשובה מאין כמותה! שמנו את לימודי השפה במרכז יעדינו ובחרנו בנתיב של הלמידה הדיפרנציאלית כדרך אליו. בחירה זו כוללת מיפויים, משימות הערכה מותאמות ואישיות ועבודת שטח רבה ומפרכת:

הכנת תוכניות עבודה כיתתיות, קבוצתיות ופרטניות. איתור ילדים וילדות, שזקוקים בנוסף למענה הדיפרנציאלי בשיעורים בכיתה לשעות פרטניות של רכישת קריאה, ביסוס וחיזוק שטף הקריאה. את העבודה המורכבת בתוך הכיתות מקיימות המורות בעזרת הש"שניות, בנות שירות וסייעות.

לצד העבודה הכיתתית אנחנו מקיימות מערך של שיעורים פרטניים ובקבוצות קטנות ע"י מורות השילוב שלנו: טל, איה, ערין ויערה. (וכאן המקום להגיד תודה ענקית למורות הפרטניות המהממות שלנו שלקחו על עצמן את המשימה באומץ רב).

ואם נחזור לתמונה של השיעור. כל ילדה וילד בתמונה עובדים באופן שמותאם אליה, פוגשים תכנים ומשימות שהוכנו במיוחד בשבילם, כדי להצליח לקדם כל אחד ואחת צעד צעד מהמקום שבו הם והן נמצאות ונמצאים, ליעדים שלו ושלה.


 








bottom of page