top of page

למה אנחנו חוגגים נובי גוד במרכזים החינוכיים שלנו?


לפני מספר שבועות ציינו נובי גוד ישראלי עם החניכים שלנו והכרנו מסורת מבית של משפחות העולים מברה"מ. למה אנחנו בכלל חוגגים נובי גוד במרכזים החינוכיים שלנו? החברה שלנו מורכבת ממגוון של עדות וקבוצות. לצד הזהות הישראלית קיימות זהויות נוספות, שפות, סיפורים רב-דוריים של עלייה, ומטען תרבותי עשיר ומגוון. אנחנו בוחרים לראות במגוון הזה משאב חשוב, שיכול להעשיר את כולנו.

כששוחחנו עם החניכים שלנו ממשפחות עולי ברה"מ, גילינו שהרבה יש להם קושי להזדהות כ"ישראלי" למול היחס אליהם כ"רוסים" והמטען הסטראוטיפי שמלווה יחס זה. היה חשוב לנו שבמרכזים שלנו כולם ירגישו שייכים, שכולם ירגישו בבית. ראינו בחגיגה הזדמנות להכרות, להתקרבות, להלחם בגזענות. חגיגת הנובי גוד הייתה הזדמנות להזמין את החניכים שלנו להביא את הבית שלהם לבתים החינוכיים שהקמנו.

אז כמה מילים על נובי גוד:

• פירוש השם "נובי גוד" הוא "שנה חדשה" ("נובי" = חדש, גוד = שנה), וכשמו כן הוא, חגיגה לציון תחילת השנה האזרחית החדשה. הנובי גוד הוא לא חג דתי, ב-1917, שנת המהפכה האדומה, נאסר על תושבי רוסיה לחגוג חגים שאינם קומוניסטיים. חג המולד והסילבסטר נעלמו מלוח השנה, אבל באמצע שנות ה-30 התמרד הציבור נגד הגזירה, בשנת 1936 הציג השלטון הסובייטי הצעת פשרה: חג בראש השנה כן, סילבסטר לא.

• זהו חג משפחתי, שנהוג להתכנס בו יחד לאכול, לשמוח ולתת ולקבל מתנות.

• מסמלי החג: דֶד מוֹרוֹז (סבא כפור), סְנֵגוּרוֹצְ'קָה (נערת השלג) העוזרת שלו, היולקה (עץ ראש השנה).


השנה ציינו את החג במגוון אירועים לחניכים ולקהילה. התרגשנו לחגוג עם חניכי נעל"ה שעלו ללא משפחותיהם לארץ, מתחנכים בכפר הנוער ויצו נחלת יהודה ומודרכים על ידי פעילי תיקון. זכינו לעזור ל30 חניכים שנשארו בפנימייה להרגיש בבית ולהרגיש אווירה של חג יחד איתנו בערב השנה האזרחית החדשה. בבית חינוך 'הכפתור' בראשון לציון היינו עדים למפגש מיוחד בחגיגה שהשתתפו בה חניכים מכל המגוון, ממשפחות ותיקות ומשפחות עולים מאתיופיה ומברה"מ. בבית חינוך 'השכונתית' בנוף הגליל בישלנו עם החניכים ארוחה מסורתית לקראת חגיגה מיוחדת ומפגש מרגש עם 20 מבוגרי השכונתית שבאו לחגוג יחד איתנו ובנוסף הנערים והנערות ארגנו אירוע חגי חורף לקהילה.


סנובים גודם!










bottom of page